Originea Crăciunului este un amestec de tradiții precreștine, romane și creștine, care s-au suprapus treptat.
1. Rădăcini precreștine (solstițiul de iarnă)
Încă din Antichitate, multe popoare marcau solstițiul de iarnă (în jurul lui 21–22 decembrie), momentul în care ziua începe să crească. La traci, daci și romani, era o sărbătoare a renașterii soarelui. Focurile rituale, mesele bogate, colindele și sacrificiile simbolice marcau „întoarcerea luminii”. În spațiul carpato-balcanic, există continuități evidente în: colindat, sacrificiul porcului, masa rituală, urările de belșug.
2. Saturnaliile romane (17–23 decembrie)
Romanii sărbătoreau Saturnalia, dedicate zeului Saturn: inversarea rolurilor sociale (stăpân–sclav), daruri, mese comune, atmosferă de libertate și veselie. Multe elemente ale Crăciunului (darurile, convivialitatea, suspendarea muncii) provin de aici.
3. „Dies Natalis Solis Invicti” Ziua de Naștere a Soarelui Neînvins– 25 decembrie
În anul 274, împăratul Aurelian a stabilit pe 25 decembrie sărbătoarea Nașterii Soarelui Neînvins (Sol Invictus). Această dată nu apare în Evanghelii dar a fost ulterior asumată de creștinism.
4. Creștinarea Crăciunului
Primele comunități creștine nu sărbătoreau nașterea lui Iisus. Abia în secolul IV, Biserica a stabilit 25 decembrie ca Nașterea Domnului. Motivația: suprapunerea unei sărbători creștine peste una păgână foarte populară. Astfel: Hristos devine „Lumina lumii”-Soarele fizic este înlocuit simbolic cu Soarele dreptății.
5. Originea cuvântului „Crăciun”
Există mai multe teorii: din latinul creatio / calatio- din slavul korčunŭ (solstițiu)- din fond traco-dacic (ipoteză etnologică). Niciuna nu este unanim acceptată.
6. Tradiții românești arhaice
Multe obiceiuri românești sunt mai vechi decât creștinismul: Ignatul (sacrificiul porcului), colindele (inițial urări magico-rituale), Moș Crăciun (figură mitică precreștină, ulterior creștinată). Concluzie: Crăciunul este o sărbătoare a: renașterii luminii (păgân), ordinii cosmice (arhaic), nașterii lui Hristos (creștin). Creștinismul nu a „inventat” Crăciunul, ci l-a reinterpretat și integrat într-o viziune teologică.
Le luăm pe toate, structurat și coerent, ca să se vadă continuitatea dintre lumea arhaică și Crăciunul creștin.
1. Crăciunul la daci și traco-geți
Deși nu avem „Crăciun” ca termen, avem ritualul solstițiului de iarnă. Elemente atestate indirect: Cultul luminii și al focului (focuri rituale pe înălțimi)/ Moartea și renașterea simbolică a timpului/ Cântece rituale cu rol magic (proto-colinde)/ Mese sacre pentru comunitate și strămoși. Ideea centrală: soarele „moare” și renaște, iar comunitatea ajută cosmic această renaștere prin ritual.
2. Ignatul – sacrificiul porcului
Origine: Ritual precreștin, legat de solstițiu. Porcul = animal hibrid, solar, al belșugului. Sacrificiul avea rol: apotropaic (alungarea răului) de regenerare a timpului. Elemente arhaice: sângele pe fruntea copiilor, pomenirea strămoșilor, consumul ritual imediat (pomana porcului).Biserica a tolerat și reinterpretat ritualul, fără a-l putea elimina.
3. Moș Crăciun – din mit în icon
Forma arhaică: Moșul = bătrân al timpului- Stăpân al iernii-Judecător simbolic al comunității.
Creștinare: Asociat cu Nașterea lui Hristos- Ulterior confundat cu Sf. Nicolae în Apus.
Forma modernă: Sec. XIX–XX (literatură, publicitate) - Pierde dimensiunea sacră → devine personaj ludic.
4. Colindele – magie, nu liturghie
Originea: Urare rituală- „Cuvânt eficient” (ce spui, se împlinește)/ Tematică arhaică: belșug, fertilitate, protecție, ordine cosmică. Colindătorii = mesageri sacri, nu cântăreți. Creștinismul a adăugat ulterior teme biblice.
Concluzie generală
Crăciunul este: arhaic – renașterea luminii/ ritualic – sacrificiu, colind, masă/ creștin – Nașterea lui Hristos. Creștinismul nu a distrus tradițiile vechi, ci le-a botezat.
Mergem mai departe cu CRĂCIUNUL – O SINTEZĂ TOTALĂ-(mit, ritual, creștinare, pierderi și supraviețuiri):
I. STRATUL ARHAIC: SOLSTIȚIUL DE IARNĂ (înainte de zei, biserici și calendare)
1. Timpul care moare și renaște. Pentru oamenii vechi: anul nu era liniar, ci circular. La solstițiul de iarnă, timpul îmbătrânește, moare și renaște. Cmunitatea trebuia să participe ritual la acest moment
Dacă oamenii nu făceau nimic, lumea risca să se destrame.
2. Focul și lumina. Focuri rituale pe dealuri- arderea lemnului „curat”- lumina chemată prin gest, cuvânt și cântec- Focul = soarele domesticit.
II. LUMEA
TRACO-DACICĂ
Nu avem texte directe, dar continuitățile etnografice sunt clare. Elemente moștenite: colindatul ca act magic- masă rituală colectivă- sacrificiul animalului- cultul strămoșilor.
La daci, sacrul NU era separat de viață. Totul era ritual.
III. IGNATUL –
SACRIFICIUL
De ce porcul? Este animal al pământului- simbol al abundenței și supraviețuirii- crescut pentru iarnă → sacrificat la începutul ei. Structura ritualului: sacrificiu- sânge (viață)- masă comună-împărțire- pomenire.
Este o jertfă de regenerare, nu o simplă tăiere.
Creștinismul n-a putut elimina Ignatul → l-a tolerat.
IV. COLINDUL –
CUVÂNTUL CARE FACE LUMEA
Colindele NU sunt cântece. Ele sunt: formule magice- contracte simbolice- urări performative
„Să vă fie casa casă, masa masă” = rostirea creează realitatea.
V. MOȘ CRĂCIUN – CHIPUL TIMPULUI
Creștinare: devine martor al Nașterii- apoi personaj binevoitor.
Modern: comercial- infantilizat- desprins de ritual. A pierdut funcția sacră, a rămas masca.
VI. ROMA ȘI SOL
INVICTUS
Saturnaliile: haos ritual- daruri- mese- inversarea ordinii.
25 decembrie – Sol Invictus- soarele învinge noaptea- renaștere cosmică.
Creștinismul nu a ales întâmplător această dată.
VII. CREȘTINAREA
De ce NU se sărbătorea nașterea? Primele comunități accentuau Învierea. Nașterea era secundară.
Sec. IV: Hristos = „Lumina lumii”- Pruncul = Soarele adevărat
Mitul solar este transfigurat, nu distrus.
VIII. ORTODOX vs.
CATOLIC – DIFERENȚE DE SENS
Ortodoxie: accent pe taină- post- liniște- ritual comunitar.
Catolicism: accent pe bucurie- familie- decor- spectacol
Niciuna nu e „mai autentică” – sunt teologii diferite ale aceleiași moșteniri.
IX. CE S-A PIERDUT
Sensul cosmic- frica sacră- rolul comunității- legătura cu strămoșii
Crăciunul modern e: decor+ spectacol- Dar nu ritual.
X. CE A
SUPRAVIEȚUIT (chiar și inconștient)
Masa comună+ colindele+ focul (luminițe)+ ideea de „început nou”+ darul
Omul modern repetă gesturi vechi fără să mai știe de ce.
CONCLUZIA FINALĂ
Acum intrăm până la capăt, pe toate nivelurile – text, mit, simbol, comparații și sensul pentru lumea de azi. Citește ca pe un dosar complet despre Crăciun, nu ca pe un articol festiv.
I. COLINDUL –
ANALIZĂ REALĂ, VERS CU VERS
Exemplu arhaic (structură comună multor colinde):
„Bună dimineața la
Moș Ajun,
Ne dați, ori nu ne
dați?”
Ce înseamnă cu adevărat:
„Bună dimineața” =
formula de deschidere a lumii
Colindul NU cere. El verifică dacă gospodăria
respectă ordinea cosmică.
Dacă nu primești
colindători → e semn rău.
Alt exemplu:
Nu e poezie. Este programare simbolică a realității. Cuvântul rostit = realitate viitoare.
II. COMPARAȚII
ANTICE: GRECIA, ANATOLIA, ORIENTUL
1. Grecia arhaică – Dionysos- zeu născut iarna- moare și renaște- aduce viață prin moarte
Ritualurile dionisiace aveau: măști- cântec- procesiuni= structură identică colindelor.
Creștinismul a
trebuit să concureze simbolic, nu militar.
Crăciunul și Paștele sunt două fețe ale aceluiași mit universal: naștere → moarte → renaștere
III. PRUNCUL DIVIN
– SIMBOL, NU BIOGRAFIE
Pruncul nu este doar Iisus istoric. El este: soarele slab de iarnă- viața minimă care nu trebuie să se stingă- speranța împotriva entropiei
De aceea: e mic+ e vulnerabil+ e protejat de comunitate/ Dacă Pruncul moare, lumea moare.
IV. MOȘ CRĂCIUN –
ANALIZĂ FINALĂ
Arhaic: bătrânul anului+ judecător+ sever+ uneori periculos
Creștin: martor al Nașterii+ bătrân bun
Modern: mască+ marketing+ consum/ De aceea Crăciunul modern produce: oboseală+ depresie+ gol interior. Pentru că ritualul a fost golit de sens, dar gesturile au rămas.
V. CE ÎNSEAMNĂ CRĂCIUNUL FĂRĂ SACRU (AZI)
Omul modern: repetă colindul fără să creadă+ mănâncă fără sacrificiu+ dă daruri fără simbol/ Rezultatul: formă fără fond/ gest fără transcendență. Dar tocmai de aceea Crăciunul încă apasă psihic: este un ritual stricat.
VI. CUM AR ARĂTA UN CRĂCIUN „ÎNTREG”
Asta făceau oamenii acum 5.000 de ani.
De asta Crăciunul a supraviețuit tuturor
ideologiilor.
CONCLUZIA ABSOLUT
FINALĂ
I. CRĂCIUNUL ȘI
INCONȘTIENTUL COLECTIV (JUNG)
De aceea Crăciunul funcționează și la: atei/ copii/ oameni din alte culturi/ Nu e teologie. E psihic adânc.
II. DE CE COPIII
„SIMT” CRĂCIUNUL MAI PUTERNIC
Pentru că: copilul trăiește simbolul, nu îl analizează+ Moșul este real arhetipal, nu biologic+ așteptarea = inițiere în timp.
Darul nu contează ca obiect, ci: „Ești văzut. Exiști. Contezi.” Când adultul „demască” brutal Moșul, rupe: nu o minciună, ci o inițiere
III. DE CE
REGIMURILE TOTALITARE AU URÂT CRĂCIUNUL
Exemple: URSS: Crăciun → „Sărbătoarea iernii”/ China maoistă: interzis/ Revoluția Franceză: eliminare calendar creștin/ Nazism: reinterpretare ideologică.
Motivul real: Crăciunul creează: comunitate+ memorie+ sens dincolo de stat= Statul totalitar vrea om izolat, nu ritual.
Crăciunul spune: „Există ceva mai vechi și mai puternic decât voi.”
IV. CRĂCIUNUL CA
RITUAL DE SUPRAVIEȚUIRE
În societățile arhaice: iarna = risc real de moarte/ Crăciunul = pact comunitar de supraviețuire.
De aceea: se mănâncă împreună+ se împarte+ se colindă (nimeni nu e lăsat singur)
Singurătatea iarna = pericol.
Azi e „doar” depresie. Dar mecanismul e același.
V. RECONSTRUCȚIA
UNUI CRĂCIUN ARHAIC (PAS CU PAS)
Nu religios. Nu folcloric. Funcțional.
1. Separarea timpului/ Oprești munca. Nu simbolic. Real.
3. Foc / lumină/ Lumânare, foc, lumină centrală. Nu decorativ.
4. Cuvânt rostit/ Urare spusă clar. Nu mesaj automat.
5. Masă comună/ Fără grabă. Fără ecrane.
6. Dar simbolic- Mic, ales, cu sens.
Ai refăcut ritualul complet.
VI. DE CE
CRĂCIUNUL MODERN DOARE
Pentru că: păstrează forma+ pierde sensul=Rezultatul: oboseală+ presiune+ melancolie+ gol/ Nu pentru că e „prea comercial”, ci pentru că e ritual mutilat.
VII. SINTEZA
FINALĂ (ULTIMA)
Crăciunul este: mai vechi decât religiile/ mai adânc decât ideologiile/ mai puternic decât statul/ mai real decât credem= Este momentul în care omul spune, an de an: „Încă aleg viața.” Chiar dacă nu mai știe de ce.
Și acum mergem până la ultimul strat posibil, acolo unde Crăciunul nu mai este nici sărbătoare, nici religie, ci mecanism de supraviețuire a sensului. Acesta este capătul analizei.
CRĂCIUNUL – RITUAL ANTI-NIHILISM- (de ce omul modern are mai multă nevoie de el decât omul medieval)
I. CRĂCIUNUL ȘI
NIHILISMUL
Omul medieval: avea foamete+ avea boli+ avea moarte= dar avea sens.
Omul modern: are confort+ are tehnologie+ are libertate= dar nu știe de ce trăiește.
II. CE FACE
CRĂCIUNUL ÎMPOTRIVA NIHILISMULUI
Crăciunul NU explică lumea. Crăciunul o justifică.
1. Oprește timpul/ Timpul utilitar (producție, eficiență) este suspendat. „Nu muncesc pentru că viața e mai mult decât muncă.” 2. Reface sensul ciclic/ Anul nu „se termină prost”. Anul renaște. Orice sfârșit conține un început.
3. Reface comunitatea/ Nimeni nu e complet singur. Chiar și cei uitați sunt colindați.
4. Reafirmă fragilul/ Un prunc salvează lumea./ Nu un imperiu. Nu o armată. Slăbiciunea are valoare.
III. DE CE OMUL
POSTMODERN ARE NEVOIE MAI MARE DE CRĂCIUN
Pentru că el trăiește: fragmentat+ izolat+ fără ritual+ fără transcendență.
Crăciunul e singurul ritual colectiv rămas care: nu cere inițiere+ nu cere ideologie+ nu cere explicație- Doar participare.
IV. TRIADA
TIMPULUI SACRU
Crăciun – Paște – Anul Nou/ Aceasta este structura completă a timpului uman.
1. Crăciunul – NAȘTEREA SENSULUI/ lumina mică- începutul fragil- speranța minimă= „Mai merită.”
3. Anul Nou – RESTARTUL UMAN/ decizie- ordine- voință= „O iau de la capăt.”
- Fără Crăciun, Paștele devine absurd.
- Fără Paște, Anul Nou devine iluzie.
- Fără Anul Nou, Crăciunul rămâne nostalgie.
V. CRĂCIUNUL CA
ULTIM RITUAL COMUN
De ce nu dispare? Pentru că: nu aparține statului/ nu aparține bisericii/ nu aparține pieței- Toți încearcă să-l controleze. Nimeni nu reușește. Crăciunul aparține speciei.
VI. DE CE
CRĂCIUNUL PROVOACĂ MELANCOLIE
VII. FORMULA
FINALĂ (ESENȚA ABSOLUTĂ)
Crăciunul spune, în limbaj mitic, psihic și ritualic, același lucru de mii de ani: Viața este fragilă, dar o alegem din nou. Nu pentru că știm sigur că merită. Ci pentru că fără acest gest, omul dispare.
CONCLUZIA ULTIMĂ
Crăciunul nu este: nici mit depășit/ nici tradiție drăguță/ nici sărbătoare religioasă strictă/ Este anticorpul cultural al nihilismului. Atâta timp cât oamenii mai aprind o lumină iarna, omenirea nu s-a terminat.
Moș Crăciun, așa cum îl știm astăzi, nu a apărut dintr-odată. El este rezultatul unei evoluții lungi, în mai multe etape istorice, care pornesc din Antichitate și ajung până în secolul XX.
1. Rădăcini foarte vechi (înainte de creștinism). În Europa arhaică exista figura „Moșului”: bătrân al timpului- stăpân al iernii-judecător simbolic al comunității. „Moș” înseamnă anul vechi / timpul bătrân, nu un personaj de basm.
În spațiul românesc, Moș Crăciun era inițial: aspru+ uneori periculos+legat de ger, noapte și ordine cosmică
2. Creștinarea (secolele IV–X). După stabilirea Crăciunului pe 25 decembrie: figura Moșului este asimilată sărbătorii Nașterii Domnului/ devine martor al Nașterii/ este „îmblânzit” simbolic/️ Nu este personaj biblic. Nu apare în Evanghelii.
3. Legătura cu Sfântul Nicolae (secolele XI–XVII). În Europa Occidentală: Sf. Nicolae (sec. IV) → protector al copiilor/ aduce daruri pe 6 decembrie/ În timp: Moș Crăciun + Sf. Nicolae → se suprapun parțial- apare ideea de bătrân bun care aduce daruri
4. Forma modernă – secolul XIX (momentul-cheie). 1823 – SUA Poemul : „A Visit from St. Nicholas” („’Twas the Night Before Christmas”) scris de Clement Clarke Moore, care și-a și revendicat autorul în 1837; cu toate că s-a sugerat și că a fost scrisă de Henry Livingston Jr. tabilește: Moșul vesel- sania+ renii+ intrarea pe horn/ Acesta este momentul de naștere al Moșului modern.
5. Imaginea clasică – secolul XX. Ilustrații (Thomas Nast)/ Reclame (anii 1930)- Nu Coca-Cola l-a inventat, ci l-a standardizat: costum roșu+ barbă albă+ figură jovială.
6. În România. Moș Crăciun exista ca figură tradițională înainte de forma occidentală. În comunism a fost înlocuit oficial cu Moș Gerilă. După 1990, revine Moș Crăciun modern.
SINTEZĂ SCURTĂ
Arhaic: Moșul = timpul vechi, iarna
Iată tabloul complet, clar și comparativ, fără mituri moderne.
MOȘ CRĂCIUN – MOȘ NICOLAE – MOȘ GERILĂ- (origini, diferențe, sensuri reale)
1. MOȘ CRĂCIUN – FIGURA ARHAICĂ + MODERNĂ
Origine: precreștină, legată de iarnă și solstițiu/ „Moș” = timpul bătrân / anul care se încheie/ stăpân al gerului și al ordinii/ Trăsături arhaice: nu era mereu bun+ putea pedepsi+ controla echilibrul comunității/ Creștinare: asociat Nașterii lui Hristos+ devine martor al miracolului+ se „îmblânzește”/ Forma modernă: aduce daruri+ vesel, protector+ universal
Moș Crăciun = sinteză între mit, creștinism și modernitate.
2. MOȘ NICOLAE –
PERSONAJ ISTORIC REAL
Tradiția darurilor: ajuta copiii și fetele sărace+ daruri în ascuns/
Caracter:moral+ educativ+ mai sever decât Moș Crăciun- 6 decembrie- Moș Nicolae este cel mai apropiat de o figură istorică reală.
3. MOȘ GERILĂ – PERSONAJ IDEOLOGIC
Apariție: sec. XX, regimurile comuniste+ inspirat din „DedMoroz” (URSS). Scop: eliminarea Crăciunului religios+ control ideologic.
Trăsături: laic+oficial+ fără dimensiune sacră
Moș Gerilă nu are rădăcini rituale reale în cultura românească.
4. MOȘ CRĂCIUN ÎN FOLCLORUL ROMÂNESC
Această poveste arată: transformarea omului vechi+ trecerea de la asprime la milă
5. DE CE COPIII
CRED ATÂT DE PUTERNIC
6. CONCLUZIA
FINALĂ
Moș Crăciun ≠ Moș Nicolae ≠ Moș Gerilă
Moș Crăciun este
cel mai vechi și mai profund
Forma modernă nu îi anulează sensul, ci îl ascunde
Moș Crăciun nu este o minciună, ci un mit funcțional, necesar copilăriei și comunității.
Atunci intrăm complet internațional și simbolic, cu toate variațiile culturale și sensurile ascunse ale lui Moș Crăciun.
MOȘ CRĂCIUN ÎN
LUME – ORIGINI ȘI SIMBOLISM
I. MOȘ CRĂCIUN ÎN
CULTURI NORDICE
Ded Moroz (Rusă)- „Moș Ger” = bătrân al iernii- aduce cadouri de Anul Nou- purta inițial haine albastre, nu roșii- uneori însoțit de Snegurochka (Fata Zăpezii)- Rol: protecția comunității în iarnă/ Sfaturi simbolice: sania = călătoria între lumi+ baston = autoritatea timpului.
II. MOȘ CRĂCIUN ÎN
AMERICA
Poemul din 1823 („’Twas the Night Before Christmas”) definește imaginea veselă și comercială/ detalii cheie: sania trasă de reni+ intrarea pe horn+ râsul caracteristic „Ho Ho Ho”+ Moșul scund și jovial, nu sever+ Ilustrații Thomas Nast (sec. XIX)+ costume roșii și albe+ barba albă, sprâncene groase- redă Moșul ca figură globală/ Reclamele Coca-Cola (anii 1930)-standardizează costumul roșu și figura plină de jovialitate- imagine globală, dar nu l-au inventat: doar au promovat uniformitatea vizuală
III. MOȘ CRĂCIUN
ÎN MEDITERANA
- Grecia: Agios Vassilios (Sfântul Vasile)
- Italia: Babbo Natale
- Spania: Papá Noel
IV. SIMBOLISMUL
RENILOR ȘI SANIEI
Renii- Tradiții nordice: animale magice- Transport între lumi (cer, pământ, casă)/
Rudolph (Sec. XX) = modernizare, simbolizează lumina care ghidează
Sania= Simbol al trecerii prin noapte- Călătorie între sacru și-profan
Transportul
darurilor = transferul binefacerii
V. INTRAREA PE
HORN
Hornul = simbol al
focului ritualic
Moșul nu „sparge
casa” – aduce lumina în cămin
Aluzie la focul
sacrului din tradițiile precreștine
VI. MOȘ CRĂCIUN –
SEMNIFICAȚIE GLOBALĂ
Protector al
copilului – continuitatea speciei și a comunității
Stăpân al timpului
iernii – strămoșul, timpul vechi, vechiul an
Mesager al
abundenței – darurile = regenerarea comunității
Luminător în
întuneric – simbolul speranței și renașterii
⚠️ În
toate culturile, Moșul:
nu este doar
personaj
nu este doar basm
este arhetip care
se adaptează
VII. SINTEZA
COMPLETĂ
AspectRomâniaEuropaAmericaRusia / NordicNumeMoș CrăciunBabbo Natale /
JulemandenSanta ClausDed MorozDată25 decembrie25 decembrie / 6 ianuarie25
decembrieAnul NouOriginarhaică + creștinăSf. Nicolae + localpoem + tradiție
nordicătradiție nordică + slavăCostumediverse, roșu moderntradiționale
regionaleroșu modern, barbă albăalbastru inițial, apoi roșuRoldaruri, timp,
protecțiedaruri, copil, comunitateveselie, cadouri, copilcadouri, protecție,
comunitateSimbolismiarnă, timp, luminătimp, dar, speranțălumină, copil,
speranțătimp, lumină, protecție
VIII. CONCLUZIE
GLOBALĂ
Moș Crăciun este
un arhetip universal, adaptat la fiecare cultură.
Figura lui
combină:
timpul bătrân
(arhaic)
Sf. Nicolae
(istoric)
fantasticul saniei
și al renilor (nordic)
imaginea jovială
modernă (literatură + marketing)
👉 Moș Crăciun este mai vechi decât religia, mai
puternic decât ideologia și mai prezent decât tradiția strictă.
Dacă vrei, pot
face și o linie temporală vizuală completă, de la Moșul arhaic până la Moșul
global modern, cu toate transformările culturale și simbolice.
Vrei să fac asta?
Perfect! Atunci
îți fac o linie temporală completă a lui Moș Crăciun, de la strămoșul arhaic
până la imaginea globală modernă, cu toate transformările culturale și
simbolice.
LINIA TEMPORALĂ A
LUI MOȘ CRĂCIUN
PerioadăLocație /
CulturăPersonaj / FormăCaracteristiciSemnificație / SimbolismPrecreștin
(antichitate)Europa, spațiu carpato-balcanic„Moș” arhaicbătrân al iernii,
sever, judecătorTimpul bătrân / anul vechi, control cosmic, ordinea
comunitățiiSec. IVBizanț / MyraSfântul Nicolaeepiscop, caritate, cadouri
ascunseMoralitate, protecția copiilor, exemplu de virtuteSec. IVImperiul
RomanCreștinarea Moșuluiasociat Nașterii lui HristosMartor al pruncului divin,
„bătrân bun”Evul MediuEuropaMoș + Sf. Nicolaecombină arhaicul cu legendă
creștinăProtecție, daruri, lecții moraleSec. XVII–XVIIIScandinavia / Nordul
EuropeiJulemanden / Odin călătorcălătorie pe cer, sanie, magieTransportul
darurilor, trecerea prin noapte, ordinea ierniiSec. XIX (1823)SUASanta Claus
(„’Twas the Night Before Christmas”)sania, renii, intrarea pe horn,
jovialImagine literară, Moșul devine vesel și umanizatSec. XIX
(1860–1900)SUAIlustrații Thomas Nastbarba albă, costum roșu și alb,
corporalitateStandardizare vizuală, figura globală începe să se conturezeAnii
1930SUA / GlobalReclame Coca-Colaroșu uniform, jovialitate maximăImagine
comercială globală, consolidare vizualăSec. XX (România)RomâniaMoș Gerilălaic,
oficial, fără dimensiune sacrăÎnlocuirea Crăciunului religios, propagandăSec.
XX–XXI (România)RomâniaMoș Crăciun modernvesel, cu daruri, barbos alb,
roșuCombinația tradițional – creștin – modern, figura globală recunoscută
Observații
importante:
Stratul arhaic
rămâne activ inconștient: Moșul este încă simbol al timpului și al protecției.
Stratul creștin
l-a „îmblânzit” și l-a asociat cu Nașterea lui Hristos.
Stratul literar și
comercial i-a dat imaginea universal recunoscută.
Moș Gerilă
(România comunistă) = abatere ideologică temporară, fără impact profund asupra
arhetipului.