Apokries –
Carnaval
Οι Απόκριες - Το
Καρναβάλι
ΚΑΛΕΣ ΑΠΟΚΡΙΕΣ
At Great Carnival
time
Even grannies go
crazy
So do the old men
too,
Remembering the days
they
Were free as birds
and flew.
So what if they’re
old women?
So what if they’re
old men?
Age never touches
people’s hearts
For they are always
young.
Poem by Kostas
Frangoulis
(În timpul Marelui
Carnaval
Chiar și bunicuțele înebunesc
Și chiar si Bunicuții
Amintindu-si zilele
în care
Erau liberi ca
păsările și zburau.
Deci, ce, dacă erau
femei în vârstă?
Deci, ce dacă sunt
oameni bătrâni?
Vârstă nu atinge
niciodată inimile oamenilor
Căci ei sunt mereu
tineri. )
Poezie de Kostas
Frangoulis
În fiecare an, în Grecia , vechile tradiții de carnaval sunt
reînviate. Carnavalul începe într-o sâmbătă seara cu 40 de zile înainte de
începerea Postului Paștelui o data cu deschiderea Triodionului, o carte care
conține trei ode sacre. Acesta fiind un moment religios nu este observat, în
general în afara bisericii în sine, așa că nu vă așteaptați ca toată lumea să
știe.
Apokries în Grecia este un moment special umplut cu
distracție, râs, și desigur produse alimentare. Apokries are loc în ultimele
trei săptămâni înainte de Postul Mare și acoperă douăzeci și două de zile și
trei duminici. Prima duminica este Duminica fiului risipitor, Duminica a doua
este în Duminica Carnavalului Mic iar a treia Duminică este Duminica Mare a
Carnavalului sau in greceste :Κυριακή του Ασώτου, Κυριακή της Απόκρεω (μικρή
αποκριά), Κυριακή της Τυρινής (Μεγαλη Αποκριά).
Deobicei Apokries este sărbătorită, în luna februarie. Este rar să vezi februarie
fără Apokries, dar, desigur, depinde de momentul în care Paștele ortodox cade.
Fiecare parte din Grecia are propriile sale obiceiuri și tradiții în timpul
Apokries. Cel mai renumit este Carnavalul Mare din Patra (Το καρναβάλι της
Πάτρας). Oamenii se îmbracă în costume și au măști, joacă jocuri spun glume, au
o paradă uriașă și arunca dulciuri privitorilor. În altă parte a Greciei,
piesele scurte de teatru sunt puse pe străzi. Oamenii sunt îmbrăcați în costume
cu măști, în funcție de tradițiile locale, și să se joacă glume pe seama
privitorilor. Acest lucru având loc numai noaptea. De asemenea, copii și adulți
bat la ușile caselor și proprietarii încearcă să ghicească cine sunt ei.
Dulciuri, de obicei de casă, sunt oferite costumaților "μασκαράδες (oameni
în mascarada)".
Tradițiile de carnaval datează din Grecia antică de pe
vremea festivalurilor în onorarea zeului Dionysos, zeul vinului. Oamenii
asărbătoreau sfârșitul iernii și începutul primăverii.Este primavară și peste
tot în Grecia, era onorat Dyonisus. La Atena, în prima zi în se deschideau
borcanele de vin nou și se făceau libații către Dyonisus, cântându-se si
mulțumind pentru vin. În această zi atenienii permiteau sclavilor lor să bea
împreună cu ei. În a doua zi exista o procesiune de intrare în oraș a lui
Dynonisus pe o barcă cu roți, pe care erau oameni deghizati Satiri. Alți Satiri
erau îmbrăcați în piei de animale sau în costume ce aminteau de plante perene
iar un singur om purta o blană de simbolizându-l pe zeul Dionysos, și era
"căsătorit" cu soția archonului orașului într-un "mariaj
sacru". A treia zi se făceau colive (κόλυβα) dedicate zeului Hermes, care
însoțea sufletele după moarte crezându-se că sufletele plecate se întors
printre cei vii în această zi.
Cuvântul Αποκριά sau Απόκρεω (Apokria) înseamnă literal
"fără carne", iar cuvântul carnaval provine din limba latină
"Leváre carnem" însemnând "fără carne". Deci, ce facem în
acest Carnaval al veseliei astăzi pregătește perioada Postului care urmează.
In timpul acestei perioade mai sunt câteva momente demne de amintit.
· A. În a doua săptămână de Apokries, cunoscută sub
numele de "Kreatini" (săptămâna C;rnii), carnea poate fi consumată în
fiecare zi, chiar și în zilele tradiționale de post cum sunt miercuri și
vineri. Joia din a doua săptămână de carnaval este cunoscută sub numele de
"Tsiknopempti" (Tsikna joi).
În mod tradițional, toată lumea trebuie să gătească carne, astfel încât
fumul sau "tsikna" va umple aerul toată lumea știind că este o zi de sărbătoare
zi. În week endul respectiv fiind Carnavalul Mic de Tsiknopempti primii
masqueraders iși fac . Există tot felul de costume se pot închiria. În această
zi veți vedea femei incredibil de urâte pe străzi ele fiind de fapt bărbați
îmbrăcați in femeie.
B. Cea de a treia săptămână se numește
"Tyrini" (Săptămâna Brânzii) - oamenii pot consuma produse lactate și
pește , dar nu din carne.
C. Apokria se termină pe "Kathari
Deftera" (Lunea Curată), în prima zi a Postului de 40 de zile până la
Duminica Paștelui. Se fac petreceri la iarbă verde se mănâncă mâncare pentru
Postul Mare și se înalță zmee.
D.Ultimile două sâmbete din Apokria sunt dedicate
(Psihosavata -Ψυχοσάββατα ceea ce inseamna sambetele pentru sufletele morților).
Acestea sunt zilele în care Biserica Ortodoxă dar și fiecare grec ortodox își amintesc
morții lor. Dar și în prima sâmbătă a
Postului Mare.
Și o rețetă de sarbatori
Pastele sunt
o specialitate de carnaval in toată Grecia, și există motive străvechi de ce
nu? Macaroane este un cuvânt grecesc, era mâncarea gătită în cinstea celor binecuvâtați
(makarioi). De fapt, masa funerară se numește Makaria în ziua de azi,
nume dat dupa cele douazeite ale celor morti si binecuvantati mentionati si in
Enciclopedia Bizantină a lui Souda din secolul X.Una fiind fata lui Heracles si
cealaltă fata lui Hades. Deoarece carnavalul își are rădăcinile în tradițiile
păgâne care înconjoară moartea și renașterea naturii în Grecia antică, se
credea că morții se întorc pe pământ primăvara, când totul înflorește. In onoarea
lor, produsele alimentare care erau în principal pastele/ macaroane primitive,
uneori, nimic mai mult decât fâșii de aluat uscate pe grătar de piatră la soare,
se preparau.
Din insula
Kassos ne vin makarounes care
constau în paste locale-ziti servite cu ceapă caramelizată.
Kassos Makarounes Kai Sitaka/ Paste
cu Ceapă caramelizată și Brânză din lapte de oaie Sitaka
Sitaka= este un produs din lapte asemănător
cu crema de brânză. Se
face prin fermentarea lapetlui de oaie sau de capră timp de mai multe zile;
acesta
este apoi fiind sărat și fiert la foc mic.
Ingrediente:
6 linguri de
unt nesărat sau ulei de măasline de prăjit, 6 cani ceapă tocată fin,sare marină
neiodată după gusst, 500 gr. paste) penne sau tagliatelle (de preferință în
stare proaspătă), 2 cesti sitaka sau iaurt gros în stil grecesc
Mod de
preparare:
Se
încălzește untul sau uleiul de măsline într-o tigaie mare, non-aderentă la foc
mediu-mare și se adaugă ceapa. Se reduce focul la mediu-scăzut și se călește
fară ardere, amestecand frecvent, pana cand ceapa este moleșită și are o
culoare maron- auriu ( aproximativ 20-30 minute). Se scoate din tigaie si se dă
deoparte. Într-o oală cu apă sărată si ceva ulei se pun la
fiert pastele (până la gradul dorit de fierbere). Se iau de foc când sunt gata. Cu
ajutorul unui polonic se scot si se pune
deoparte 2 cani de lichid de la fierberea pastelor. Se pune sitaka sau iaurtul
într-un bol mediu, se adaugă jumătate din lichidul de fierbere și se amesteca
pana la omogenizare. Adăugați mai mult lichid de gătit, dacă este necesar. Se
strecoara pastele si se amestecă cu amestecul sitaka sau iaurt. Se serveste
preparatul pe farfurii individuale sau pe un platou de servire, acoperit cu
ceapa caramelizată .
0 comentarii:
Trimiteți un comentariu
Pentru siguranta postarilor proprietarul blogului isi rezerva dreptul de a modera comentariile dvs.Din start vor fi sterse comentariile Anonime.Va multumim pentru intelegere